Ping, Ping! (knipoog, knipoog!) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Erwin Duin en Mieke Limmen - WaarBenJij.nu Ping, Ping! (knipoog, knipoog!) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Erwin Duin en Mieke Limmen - WaarBenJij.nu

Ping, Ping! (knipoog, knipoog!)

Door: Mieke en Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin Duin en Mieke Limmen

23 Oktober 2006 | Thailand, Bangkok

De afgelopen week was weer heel erg intens. Intens omdat we nu echt de mensen uit het dorp goed leerden kennen en de kinderen ons geen moment met rust lieten. Miekaa, Miekaa!!! Er was geen ontkomen aan.
Het contact met de lokale bevolking was vooral zo goed geworden omdat we een zgn Homestay hebben gedaan. De thaise vrijwilligers hadden een oproep gedaan of 7 gezinnen zich wilden aanmelden om Nederlandse vrijwilligers in huis te nemen. Uiteindelijk hebben 15 enthousiaste gezinnen gereageerd. Omdat ze niemand wilden teleurstellen werd besloten dat ieder tweetal bij een gezin zou slapen, maar door twee gezinnen vermaakt zouden worden. Erwin en ik kwamen bij een gezin terecht waar de vader op een rubberplantage werkte en in het andere gezin was de vader een masseur(!). We sliepen bij het eerste gezin met vader Lung Sutin, moeder Pa Lim (haha) en zoon ? Deze 19 jarige jongen ontliep ons steeds, misschien omdat wij zijn kamer hadden ingepikt en hij ergens anders moest slapen..! Onze tijdelijke moeder en vader zorgden goed voor ons. Ze spraken geen engels en ons woordenboekje konden ze niet lezen met hun slechte ogen. Als we de zinnetjes uit het woordenboekje probeerden uit te spreken begrepen ze er niets van: we mime-speelden erop los met elkaar! Gelukkig hadden we al aardig wat Thaise zinnetjes in ons repetoire, dus helemaal stil waren we niet. Ook de kinderen uit de buurt kwamen ons nieuwschierig waarnemen. We moesten meedoen met allerlei rare thaise spelletjes waaronder 'levend touwtrekken'. Hoe dat gaat demonstreer ik graag thuis een keertje.
Om 9 uur moesten we naar bed, want om 2 uur 's nachts begint Vader Sutin te werken op de rubberplantage. Natuurlijk mochten wij ook mee om te kijken hoe dat in zijn werk gaat. Met een mes mochten wij een stukje van de schors afschrapen zodat het rubber eruit kwam druppelen in de halve kokosnoot die aan de boom bevestigd werd. Erwin bleek een natuurtalent maar ik haalde veels te veel van de boomschors weg. Ik geloof dat ik 3 bomen vernield heb voordat ik mijn slag te pakken had. Wat was mijn surrogaat vader trots op me!!!
Terug bij ons huis mochten we voor de tweede keer ontbijten. Zittend op de grond, zoals we inmiddels al gewend waren, kun je uit verschillende rijstgerechten kiezen. Als je zegt dat je iets lekker vind wordt je hele bord volgeschept. We zaten dan ook prop en propvol na dit tweede ontbijt. Jammer genoeg was onze surrogaat-moeder het hier niet mee eens: we moesten met haar mee naar de buren. Ja hoor: de hele keukenvloer lag weer vol met allerlei schaaltjes met nog onbekende lekkernijen. Hoe lekker het ook was, we KONDEN niet meer.. We zaten gewoon veel meer dan vol, nog een hap en ik ontplof! Ook moesten we een mierzoet drapje proeven. Uit beleefdheid zeg je maar dat het lekker is en dat krijg je meteen een bierpul vol. Na deze maaltijd hebben we met de gedachten gespeeld om ons een tijdje te verstoppen, zodat we niet meer hoefden. Om wraak te nemen hadden we als cadeau klompen en een stuk kaas voor ze meegenomen. Deze kaas hebben we ze laten opeten, terwijl we zagen dat ze het absoluut niet lekker vonden. MOEHAHA!
Na de lunch mochten we weer terug naar ons kamp. Iedereen bleek dezelfde ervaring te hebben gehad en niemand leek meer in staat iets te doen. Zo ziek voelden we ons van het vele eten!
Toch hebben we het werk afgekregen. Het is ontzettend mooi geworden, al zeg ik het zelf! Als extra project hebben we een Clean Up the World actie opgezet, om de lokale mensen te leren hun troep op te ruimen. Met bijna iedereen uit het dorp en alle vrijwilligers zijn we het dorp gaan opruimen. De mensen gooien hun troep gewoon op de grond of in de rivier. We haalden 75 vuilniszakken troep op. Erwin en ik hielpen mee op het meertje op te knappen waarin de kinderen zwemmen. Het zat vol met onderwaterplanten. Al snel bleek dat het ook barstte van de slangen tussen die onderwaterplanten. IEH! Erwin had er op een gegeven moment een in zijn handen en gooide hem snel ver weg. Ik zag een slang vlak bij mij en een vriendinnetje het water in glijden. Ik wist dat zij als de doods voor die beesten is, dus ik wachtte precies 2 minuten voor ik haar het nieuws vertelde. Ik was toch wel erg benieuwd naar de gil die ze zou gaan slaken. Die gil viel trouwens wel mee, maar ze was wel binnen 3 seconden het water uit. Hiukwan: als je dit leest: "Mietje!!!" ;-)
Afgelopen vrijdag was ons afscheidsfeest. We werden weer (te) uitgebreid bedankt door (te) veel mensen; maar het was werkelijk ontroerend. Natuurlijk moesten wij ook weer iets doen en we leerden hun de stoelendans. Ik won de voorbeeldronde van vrijwilligers natuurlijk, maar toen we het de kinderen lieten doen ging het er veel gewelddadiger aan toe. Er braken echt vechtpartijen uit wat er niet zachtzinnig uitzag. Volgende keer gewoon maar de vogeltjesdans ofzo. Vanzelfsprekend deden we daarna Karaoke, met afwisselend engelse en thaise liedjes. Op het einde van de avond besloten we met een groepje Eternal Flame van The Bangles te zingen. Het ging niet helemaal zuiver, dus gingen we maar zo vals mogelijk zingen. We gingen helemaal in het nummer op en vonden onszelf onwijs cool, maar toen het nummer afgelopen was bleek de hele zaal helemaal stil en zat iedereen ons verbouwereerd aan te staren. We zijn net zo stilletjes het feest uit geslopen...
Wat veel indruk op ons heeft gemaakt was de volgende dag. De leraren kwamen de school evalueren. Ze vertelden met tranen in hun ogen hoe blij ze waren met wat wij hebben gedaan en hoe belangrijk ons bezoek is geweest voor de gemeenschap in het dorp. De mensen zijn nader tot elkaar gekomen en beseffen veel meer hoe belangrijk de school is voor de kinderen. Ze zullen er alles voor doen om deze school ook mooi te HOUDEN! Dit was natuurlijk erg fijn om te horen; daar doe je het voor. De kinderen hebben we de versierde schriften gegeven en voor we het wisten moesten we weer weg. Veel ouders kwamen met hun kinderen naar de school om ons uit te zwaaien. Onze Thaise ouders kwamen ook nog even om ons een cadeautje te brengen. Zo lief!
Met pijn in ons hart namen we afscheid van de kinderen en de Thaise vrijwilligers. We hebben zeker weer bijzondere en blijvende vriendschappen gesloten. Met de Nederlandse vrijwilligers zitten we nu in Bangkok, sommigen zitten inmiddels alweer op het vliegtuig naar huis. Wij vertrekken over een paar uur en zullen nog een dagje Stockholm gaan verkennen. Morgenavond zetten we voet op Nederlandse bodem.
We hoorden van Dian dat ze nog veel hulp heeft gehad van haar sportleden en vrienden om ons project te promoten. Onwijs bedankt daarvoor! Echt geweldig!!!
Dikke knuffels voor iedereen die dit leest,
Mieke en Erwin

  • 23 Oktober 2006 - 12:08

    Kimmie D.:

    Good job Erwin en Miek! Leuk aangrijpend verhaal weer! Tot binnenkort in NL!

  • 23 Oktober 2006 - 12:25

    Jan:

    Nederlandse Ambassadeurs aan het werk.
    Gefeliciteerd met het bereiken van het doel die jullie hadden en bedankt voor het geweldige verslag die ik altijd "met bewondering voor het schrijven" heb mogen lezen.
    Groeten Jan L.

  • 23 Oktober 2006 - 12:53

    John L.:

    Ik zag dat ene Jan L mij al voor was geweest met z'n reactie. Maar fantastisch te horen dat jullie inspanningen zoveel goede reacties heeft opgeleverd. Tot morgen!

  • 23 Oktober 2006 - 13:02

    Dian:

    Tjonge wat een verslag. Als ik dit zo lees doe ik liever vrijwilligerswerk dan dat ik 'normaal' op vakantie ga. Wel ben ik heel benieuwd naar de foto's.
    Ik ga jullie weer een hele goede reis toewensen en tot morgenavond.
    SPANNEND!!!!!!

  • 23 Oktober 2006 - 13:09

    Janneke:

    Joeppie, bijna al mijn zusjes weer thuis. Het wordt wel weer tijd hoor dat jullie thuis komen. Je hebt namelijk een behoorlijk leuk nichtenavondje gemist. Blijf het kinderachtig vinden dat je er niet was. Ik bedoel, wij zijn toch veel belangrijker dan die taaie thaise? En Miek, dat levend touwtrekken... Volgens mij deden we dat vroeger al hoor. Met Ferry. Jij 1 been en ik 1 been en dan keihard een andere kant op rennen. Of hadden jullie de wat minder pijnlijke versie daar? Nou, Er en Miek, zie jullie snel! Enne Jan L.? Dat klinkt een beetje als Jan met de korte achternaam. Toch? Haha

  • 23 Oktober 2006 - 13:42

    Bean:

    haha wat een verhalen Er en Miek,supervet. Jullie hebben jezelf goed nuttig gemaakt, echt tof voor die mensen.

    tot later!


  • 23 Oktober 2006 - 14:13

    John En Dian:

    De koffie en taai-taai staat al klaar.Gna Gna.

  • 23 Oktober 2006 - 19:12

    Miek:

    Hoi Erwin en Mieke
    Wat een geweldig verhaal weer, ik zie het allemaal voor me!. Je hebt echt schrijftalent hoor Miek1 Wat moet dit jullie veel voldoening geven! Heel bijzonder!Goeie reis terug!
    Win-Miek

  • 23 Oktober 2006 - 20:10

    Kim:

    Wauw, wat zijn jullie ook een.... lieverds! Mis jullie des te meer. Hoop jullie snel weer te zien. Kus Kim

  • 23 Oktober 2006 - 20:27

    Tomas:

    Ha Miekie, mooi verhalen weer! Komen jullie binnenkort bij me langs in de klas om jullie verhaal te doen..?!

  • 24 Oktober 2006 - 06:25

    Lisa:

    Hey liefies, ik heb helemaal in een deuk gelegen, Miekaa, om jullie geweldige verhaal. Misschien heb ik vanavond ook nog wat op de keukenvloer voor jullie. Ping!!!!!!!!!! Tot vanavond. Dikke kussen.

  • 24 Oktober 2006 - 14:37

    Maruschka:

    Jippie! jullie komen weer terug. Hoe kunnen jullie ooit weer genieten van het drukke leven in nederland??? Ga zo door en dit is toch niet het allerlaatste verhaal????

    tot snel en goede reis!

  • 25 Oktober 2006 - 20:19

    Fermichelly:

    He lieverds!!

    Jullie zijn nu alweer op Nederlandse bodem,maar we wilden toch nog even een berichtje achter laten. Wauw!!!!Heb bijna een traantje weggepinkt..Wat gaaf joh.Jullie zijn echt goed voor deze maatschappij..Het is voor Fer nog steeds een pijnlijk onderwerp 'touwtrekken'...Maar wacht maar grrrrr, er komt een dag..... We bellen jullie snel en hopen dat jullie een keertje bij ons huisje komen kijken..

    Dikke kus

  • 25 Oktober 2006 - 21:16

    Elles:

    hoi schatjes,
    ik heb jullie alweer gezien maar wil toch nog even reageren.ik denk er net zo over als dian.als ik jullie verhalen lees.en wij hier maar klagen.dat is waar wij hier in nederland goed in zijn klagen klagen en nog is klagen.en ik doe net zo hard mee.en dan lees ik weer mieke haar lees kunsten.en dan denk je toch weer van........toppie hoor van jullie!!!!jullie verdienen een hele dikke pluim en een hele dikke kus van mij en iedereen.

  • 26 Oktober 2006 - 07:05

    Ellis Kuijl:

    Beste Erwin en Mieke,
    wat leuk om van jullie belevenissen te lezen/leren! Hardstikke goed dat jullie dat gedaan (en gedurfd) hebben!
    groetjes
    Ellis Kuijl(Slimfitter)

  • 28 Oktober 2006 - 17:58

    Dian En John:

    Heee stelletje mietjes. Sinds jullie terug zijn worden wij bij voorkeur s'nachts gestalkt vanuit Thailand!!!!!!!Een hele kudde kinderen willen Mieka spreken. Wij verstaan ze niet en zij ons niet dus zitten we iedere nacht met ze opgescheept!!!
    John en ik lopen allebei met mega-wallen onder onze ogen.
    KUNNEN JULLIE ER VOOR ZORGEN DAT HET STOPT!!!!
    Mieka, hoe komt dat grut aan ONS telefoonnummer?

  • 29 Oktober 2006 - 11:57

    Dzjohn:

    Di, Kep ut al opgelost. Schakel gewoon 's-nachts de telefoon door naar Miekaa's mobieltje.

  • 29 Oktober 2006 - 12:32

    Miekaah:

    Doe maar!
    Mijn mobiele nummer is:
    06-42511826

  • 05 November 2006 - 15:54

    B Rigit Van Aloha:

    kennen jullie mij nog van die gezellige zondagmiddag ? wat een leuk verhaal,goede reis terug.liefs van Brigit uit Wijk een zee.

  • 09 November 2006 - 03:58

    A3aan:

    I Wish I could have seen you before I left...Your story sounds great and like you both had a great time....say hello to da moeder en de John for me!

  • 19 November 2006 - 22:25

    Jose H.:

    Vind het zo geweldig wat jullie gedaan hebben.en indrukwekkend ik hoop dat jullie er van genoten hebben,groetjes en waarschijnlijk tot snel,jose.

  • 22 November 2006 - 08:06

    Roos En Robbert:

    Hey luitjes!
    Wat leuk af en toe een berichtje van jullie te lezen! We hebben jullie emailadressen niet, dus vandaar even zo. We hebben Dalaa gemaild maar ze hebben alleen nog mensen nodig in Kanchanaburi, hetzelfde project dat jullie hebben gedaan. Aangezien we daar al zijn geweest, gaat dat niet door. Het klooster zit nog steeds in ons hoofd, maar we hebben niet veel tijd meer dus waarschijnlijk gaat dat niet lukken. Lampang zit wel in de planning. Jullie horen het wel!!! Groetjes Roos en Robbert

  • 01 Februari 2007 - 08:10

    Joekwan:

    sawatdeeka Mieka & eeeerwin!

    Sa bai dee mai? Ah gaht dee na. Jai yen yem na!

    Misschien is nederlands toch iets makkelijker. Nu een paar weken terug in Amsterdam.. begin het eten, de kids en het weer toch wel te missen. Snel weer een reunie? Wel op z'n thais natuurlijk..mijn huis moet nog opgeknapt worden.. K zorg voor een matje waar we op kunnen zitten en een motor voor Jorre. Mieke: regel jij een paar beesten? Erwin: jij de kaarten en een microfoon?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erwin Duin en Mieke Limmen

Wij komen uit Heemskerk en zijn altijd klaar voor een avontuur! Later op ons sterfbed denken wij niet: "Had ik maar wat meer gewerkt in mijn leven..." Met dit uitgangspunt zegden we onze banen op en boekten we een ticket. Van een droomreis zoals dit krijg je nooit spijt. Excuses om het niet te doen zijn er genoeg, maar de ervaring is de onzekerheid of het ongemak waard. Dus: maak de beslissing en ga ervoor! Op deze site kun je lezen wat wij meegemaakt hebben tijdens onze droomreis van meer dan een jaar, en ons vrijwilligersproject in Thailand. Wij hopen dat het een glimlach op je wangen tovert. Veel leesplezier! Mieke Limmen & Erwin Duin e-mail:mieke.erwin@gmail.com

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2928
Totaal aantal bezoekers 154836

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: