Up Close and Personal; Leeuwen, golven en..Haaien! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Erwin Duin en Mieke Limmen - WaarBenJij.nu Up Close and Personal; Leeuwen, golven en..Haaien! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Erwin Duin en Mieke Limmen - WaarBenJij.nu

Up Close and Personal; Leeuwen, golven en..Haaien!

Door: Mieke en Erwin is de fotograaf

Blijf op de hoogte en volg Erwin Duin en Mieke Limmen

15 December 2005 | Zuid-Afrika, Pretoria

De afgelopen 2,5 week zijn heel heftig en intens geweest. Het begon al dat Karl ons meenam naar zijn huis in East London waar Mons en zoon John-George ook waren. Dit huis was echt immens, met paarden en een tuin zover je kon kijken. Ze waren zelfs nog niet overal in hun tuin geweest omdat het zo groot is! Ik had al eens wat foto's van Natasja en Fred gezien, maar nooit geweten dat het zo mooi zou zijn. Karl nam ons op World Aids day mee naar een gezondheidsinstelling waar hij geinterviewd werd door een radiostation om te vertellen over zijn Aids for Eden project. Ook gingen hij en 2 medewerkers een afrikaanse trommel optreden geven. Het publiek waren HIV en Aids patienten die in het zonnetje werden gezet, waaronder schrikbarend veel kinderen. Ik sprak met enkele Xhosa vrijwilligers die mensen probeerden voor te lichten over het voorkomen van HIV/Aids en zij dachten dat wel 75% van de zwarte bevolking HIV-positief was. Dat is wel even iets meer dan de officiele cijfers... 's Avonds zijn we naar een benefiet diner geweest in een weeshuis met kinderen die hun ouders verloren waren aan Aids. Het weeshuis zag er prachtig uit en de kinderen deden allerlei optredens voor ons. We konden onze ogen echt niet droog houden, meer dan de helft van de kinderen waren zelf ook ziek. Om bij te komen heeft Karl ons na 2 dagen bij een hostel afgezet en zijn we wat blijere dingen gaan doen. We zijn bijvoorbeeld met baby leeuwtjes gaan spelen in een leeuwenpark. Dit park fokt allerlei dieren om te verkopen aan prive wildlifeparken. Hier mogen ze vrij rondlopen, maar ze worden wel gewoon gevoerd. Eerst werden we in een veld gegooid met 2 leeuwen van 6 maanden oud. Deze zien er super lief uit, maar de klauwen zijn immens. Erwin moest ook 1 keer gered worden omdat het mannetje zijn klauwen om zijn been heen sloeg en hem speels in zijn voet wou bijten. Au! Veiliger was het met de 8 weken oude leeuwtjes. Ik smolt helemaal. Ze waren erg knuffelig en eentje bleef maar in mijn voet bijten, lief! Ook waren er cheetah's, witte leeuwen, tijgers (?!) en giraffes. Erwin ging een aantal keer helemaal uit zijn dak op Nahoon Reef, weer een beroemde surfspot die "afging". Hier werd vlakbij hem een grote haai gesignaleerd, hij had gelukkig niets door tot hij het water uit was. Ieh!
Na een tussenstop in Port Elisabeth zijn we naar Jeffrey's bay getrokken. Hier worden regelmatig wereldkampioenschappen gehouden op surfgebied, dus een droom voor Erwin om eens een kijkje te nemen. Het bleek ook een plek om te feesten, dat hebben we goed gemerkt. We trokken vooral op met 2 Zuid-Afrikanen die ons het Afrikaanse taaltje probeerden aan te leren. Ook leerden we een groep surfers uit Ericeira, Portugal kennen die ons meenamen op supervroege surfari's. Ik ging dan beladen met hun prof. camera mans op het strand zitten, mensen vertellen dat ik een beroemde surffotografe was. je wil niet weten hoe populair ik was bij de surfdudes!
We hadden weer eens veel geluk met de golven, de spot ging legendarisch goed af. Sommige golfen waren zeker 2.5x de lengte van Erwin! Brrr, ik ging mooi het water niet in!
Met de twee Zuid-Afrikanen zijn we naar Mosselbay getrokken, waar we natuurlijk een mosselfeest gehouden hebben. Ook namen we een boottocht naar een stinkend zeehondeneiland, waar veel haaien schenen te zijn. Geinspireerd door die gedachte zijn we met z'n tweetjes doorgereist naar Hermanus waar we zijn gaan duiken met... Great Whites! Ja, Jaws dus. Onderweg naar open zee was ik best zenuwachtig, de kooi zag er maar gammel uit met overal tandafdrukken, en het aas die ze gebruiken om de haaien te lokken zag er maar vies uit. Binnen 15 minuten op open zee was de eerste haai al gesignaleerd. Brrr! Gek genoeg waren wij wel de eersten die in de kooi sprongen toen de kapitein om vrijwilligers vroeg. Met 4 personen zaten we in die kooi te wachten tot we de haai konden zien. De zichtbaarheid in het water was maar 2 meter, dus moesten ze de haaien heel erg dichtbij lokken wilden we ze zien. Opeens hoorden we de kapitein schreeuwen dat we richting het aas moesten kijken. We zagen een groot gevaarte dichterbij komen. Omdat ze de haaien niet mogen voeren, moesten ze het aas op het laatste moment terugtrekken zodat de haai echt vlak langs de kooi zwom. Helemaal door het dolle kwamen we boven water, waar we hoorden dat de volgende haai alweer was gesignaleerd. Na een aantal haaien gezien te hebben moesten we wisselen met de andere mensen op de boot, maar vanaf de boot zelf kon je ze ook goed zien. Tijdens onze tweede kooisessie kon een haai niet snel genoeg meer van richting veranderen nadat het aas was weggetrokken en beet zich vast aan de kooi, vlak voor mij en een klein jongetje naast me. Hij dook meteen achteruit van schrik. De tanden van de haai zaten enkele centimeters van mijn handen af en ik kon ver in zijn keel kijken. Ik haalde mijn handen weg en wilde naar achteren, maar de kooi was te klein. Ik voelde het water bewegen door zijn bijtbewegingen, zoals de wind langs je handen zou gaan. Eindelijk kwam de haai erachter dat hij in de kooi aan het bijten was en schoot vlak langs Erwin weer het diepe in. Wauw..! We hebben veel respect voor deze gracieuze dieren gekregen door deze trip. Denk wel dat we er anders over zouden denken als er geen kooi om ons heen gezeten had! Toch was het niet eng om te doen. De haaien leken er echt niet op uit om ons aan te vallen en ze kwamen heel kalm over.
Gisteren hebben we nog een sunsetboottrip gemaakt waar we veel pinguins hebben gezien en een prachtige zonsondergang en volle maan. We zijn nu onderweg naar Kaapstad, waar we John en Dian gaan ophalen. We zijn van plan ze helemaal uit te putten!
Wat zijn jullie plannen met de kerst?
Knuffel,
ME

  • 15 December 2005 - 10:42

    Kimmie D:

    Jullie hebben wel lef zeg.. met al die gevaarlijke wilde dieren die stiekum wel meevallen gelukkig. Veel plezier met John en Dian. Ik ga met de kerst naar het circus (ook dieren uit afrika bekijken) en 2e kerstdag is er weer een schuurparty.
    Kussies Kim

  • 15 December 2005 - 10:53

    Eefjewentelteefje:

    Gave verhalen weer, even een leuke afleiding om allemaal te lezen tijdens mijn stage bij de TROS.

    Heel veel plezier nog daar, geniet ervan. Mijn kerstplannen: Lekker gezellig eten met mijn familie, kadootjes, en even 2 dagen relaxen.

  • 15 December 2005 - 12:13

    Tomas:

    Ha Luitjes, gaat lekker met jullie daar!
    Hier achter mn bureau ook alles goed :-) Al is dat wel erg relatief als je jullie verhalen leest :-)
    met kerst ga ik kerstavond een hapje eten bij Nadine in duitsland en daarna rijden we 1e kerstdag terug voor de kerstfestiviteiten bij mijn familie. 31 december hebben we een oud en nieuw feestje bij Harriet en Corstiaan. Beetje plaatjes draaien, vuurwerk afsteken, Champagne drinken, oliebollen eten je kent het wel... en dan hebben we als afsluiter op 6 januari nog mn verjaardag. Wisten jullie trouwens dat Martijn en Liesbeth een kindje hebben gekregen? Saar heet ze.
    Ik lees het wel weer!

  • 15 December 2005 - 15:44

    Dian:

    Gaaf allemaal weer. Gelukkig hebben jullie al met de haaien gezwommen. Best wel een avontuur maar niks voor mij. De foto's zijn ook super.
    Nou ik ben er helemaal klaar voor. Vanavond nog even een lesje draaien laatste dingetjes inpakken en gaan met die banaan {John)
    Nu ga ik even een bakkie doen met Janneke die komt net aangewipt (
    Ranzig he')de groetjes trouwens.
    Nou, nog een kudde uurtjes te gaan en dan gaan we jullie ZIEN!!!!
    Knuffel Dian.

  • 15 December 2005 - 19:23

    MC's:

    óhw! die leeuwtjes!!wat liéf!!ja die worden natuurlijk ook groot helaas...
    Wel super vet hoor dat jullie al die beest'jes' aan hebben kunne raken! écht super gaaf, ik leef helemaal mee met dat leuke verhalen en mooie foto's!
    Dikke knuffel van Chris & Marc

  • 15 December 2005 - 19:37

    Marloes:

    Hmm die haaien hebben eigenlijk best een spannend leven, de hele dag een beetje naar apekooien kijken! Echt te gek hoor! En die leeuwtjes, kon je er niet één meenemen voor Trudy? Wat een lieverdjes!
    Doen jullie voorzichtig met de DeJohn en DeDian! Heel veel plezier met kerst en oud&nieuw!

  • 15 December 2005 - 20:01

    BB&KN:

    Wederom weer super om weer effe wat horen van jullie. We gaan met de kerst 10 dagen naar portugal met rick en krista & backi even de boel onveilig maken daarzo, heb er zin in. Veel plez. verder en nog een super start van het nieuwe jaar!!!

  • 15 December 2005 - 21:01

    Theo (old-collegue):

    Wat zullen Natas en DJ jaloers zijn dat jullie Karl, Monique en (met name) JG gezien hebben. Had die leeuw niet een happie kunnen nemen?

  • 16 December 2005 - 02:00

    Bosnergensin:

    Hey Stelletje slettebakken, morgen paps en mams ophalen van het vliegtuig toch? Nou, vandaag heb ik ze net uitgezwaait. Toevallig he? Ik ga met kerst alleen in een hoekje zitten met een kaarsje in mijn hand. Zooooh alleeen.

  • 16 December 2005 - 07:59

    Maarten En Marlous Perhantium:

    he luitjes, was even naar jullie site aan het kijken waar jullie nu weer zitten. even voor de opfrisser wij kwamen jullie tegen op de perhantium........... balen want nu zijn we gewoon weer aan het werk in Nederland. 1 ding is wel zeker we hebben het reisvirus gekregen in dat half jaar en gaan zeker over een jaar weer weg. wie weet komen we elkaar nog ergens tegen op de wereld. he heel veel plezier en zo te zien zijn de haaien daar wat groter dan in maleisie. groetjes maarten en marlous

  • 16 December 2005 - 10:26

    Martijn Zonneveld:

    HAAi

    lachen man met die haaien en goed golvie ook mannetje

    ik wens jullie namens mij en me meissie en me lieftallige kindertjes een heel fijn kerst feest en nieuw jaar!
    en Miekje zelfs een witte Haai vind jou niet lekker genoeg

    dag lieve mensjes
    dikke kus van ons allemaal!

  • 16 December 2005 - 13:17

    Ellen:

    wat een heerlijk verhaal weer. Wat zijn die jonge leeuwtjes schattig joh. en wat zien die haaien er verschrikkelijk eng uit. We wensen dian en john heel veel plezier in Afrika en uiteraard jullie ook heel veel groetjes de Duintjes

  • 17 December 2005 - 09:02

    Sjaak & Eef:

    Tjee wat een gaaf verhaal alleen het lezen is al tof ik wil niet weten hoe het is om het echt mee te maken. Wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben en iedereen weer in de mailing nemen (proffie fotograaf)Geniet van de kerst maak john en Dian helemaal gek en we horen graag weer van jullie!! Groetjes Sjaak en Eef

  • 18 December 2005 - 11:47

    Lisa:

    Hey liefies, ben hardstikke jaloers op John en Dian. Ik wist niet dat zij al vertrokken zijn, dacht pas a.s.woensdag. Wens ze wel heeeeel veel plezier met jullie en Dian , kijk maar uit met die gasten, want ze sleuren je zo het diepe in. Brrr, moet er niet aan denken om in die haaienkooi te zitten. Maar die kinderleeuwtjes zijn wel weer heel schattig. Wij gaan kerstavond bij Elles eten en kerst natuurlijk met de familie, zoals altijd. Zal wel weer kaal zijn zonder jullie, maar ik zal aan jullie denken, zoals zo vaak. Oudejaarsavond gaan we naar Peter en voor de rest ga ik jullie proberen te bellen.Dikke dikke knuffels van ons.

  • 18 December 2005 - 17:13

    He Lieve Erwin En Mieke:

    wat een verhaal?dat jullie dat durven man.ik moet er niet aan denken ik denk dat ik het niet had overleefd.hahhaah
    en neem maar zo`n lief beessie mee.het kan nooit erger worden dan sjonnie!!!!!kerstavond komen martijn zijn ouders en zus en pa en ma bij ons eten.1ste kerst dag met de familie he en dan zijn julli er weer niet.jammer ik zal jullie net als vorig jaar weer erg missen.2de kerstdag weten we nog niet.he wisten jullie trouwens dat ik alweer over 10 dagen jarig ben.mij niet vergeten he??doeggg lieffies xxxx

  • 19 December 2005 - 08:12

    Cilene:

    Altijd super gaaf om jullie verhalen te lezen. Wat een avonturen!
    Hierbij wens ik jullie en heerlijke kerst en all the best for 2006.
    Donderdag is er kerstontbijt bij Frenchtop; zal ik alle toppers op de hoogte brengen van jullie Haai en Leeuw-avontuur.Ok?
    Ciao, Cilene

  • 19 December 2005 - 20:15

    Luus:

    Nou dat waren weer spannende avonturen.Brrr ik moet er niet aan denken in een kooitje onder water nachtmerrie
    Als het goed is zijn Dian enSjon ook gearriveerd we wensen jullie twee hele leuke maar ook loei spannende weken toe want op de bank ziten kan je thuis ook
    Avontuurlijke kerstdagen.
    groetjes van de Vennen

  • 20 December 2005 - 17:50

    EmMarijkAnCel:

    Hee Erwin & Mieke!!
    Leuk om weer te lezen al die spannende avonturen van jullie; wanneer komt het boek uit?? Wat een lieve leeuwtjes en coole haaitjes (Emma en Annie). Van al die aids kindertjes zal je wel verdrietig worden, doe dat maar niet te vaak...
    Wat lijkt dat stel, Janneke en Nico ontzettend op jullie zeg, alleen zijn jullie natuurlijk wel de knapsten!!!
    Nog een hele mooie tijd gewenst, geniet ervan.
    XXXXXXX van de van Egmondjes Bye

  • 23 December 2005 - 16:19

    Sjaak En Evelien:

    Prettige kerstdagen

  • 24 December 2005 - 16:40

    Bob En Kim:

    Hallo Lieverds!

    Fijne feestdagen en dikke kleffe zoenen van ons. Mieke ik zal je missen, dit jaar geen sauna. Volgend jaar maar weer? En zo op het einde van het jaar toosten we natuurlijk op jullie. Proost! Bob en Kim

  • 25 December 2005 - 16:36

    Andrew&ben:

    Hallo M&E,
    We enjoyed deciphering your account of your time in our country. Please send e-mail address so we can send lots of photos of u guys in J'Bay & M'Bay. We lost it somewhere in the Karoo. Sorry! in case you no longer have it, my email is andy_james_smith@yahoo.com

  • 26 December 2005 - 10:09

    Hoi Erwin En Mieke:

    fijne feestdagen!!en nog veel plezier met je (schoon)ouders.gisteren was weer erg gezellig.jammer dat jullie er niet waren hoor.jose en de kids waren er ook al niet die waren aan het skieen.dus het was een klein clubje.oma was er dit keer ook bij.en wisten jullie al dat mascha weer zwanger is?leuk he!nog een klein nichtje of neefje erbij.familie van egmond wordt nog eens groot!!!xxxx elles

  • 26 December 2005 - 12:56

    Bakkuhrs:

    Kerstgrgrgrgrgrgrg
    grgrgrgrgrgrgrgrgrgr
    grgrgrgrgrgrgroen van jaloezie zijn wij.....John en Dian heel veel plezier daar Miek en Er natuurlijk ook!
    Wimbo Conny Lisa Janne en Roeltieman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erwin Duin en Mieke Limmen

Wij komen uit Heemskerk en zijn altijd klaar voor een avontuur! Later op ons sterfbed denken wij niet: "Had ik maar wat meer gewerkt in mijn leven..." Met dit uitgangspunt zegden we onze banen op en boekten we een ticket. Van een droomreis zoals dit krijg je nooit spijt. Excuses om het niet te doen zijn er genoeg, maar de ervaring is de onzekerheid of het ongemak waard. Dus: maak de beslissing en ga ervoor! Op deze site kun je lezen wat wij meegemaakt hebben tijdens onze droomreis van meer dan een jaar, en ons vrijwilligersproject in Thailand. Wij hopen dat het een glimlach op je wangen tovert. Veel leesplezier! Mieke Limmen & Erwin Duin e-mail:mieke.erwin@gmail.com

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 154823

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: